יום רביעי, 15 ביולי 2009

לראשונה ספר אלקטרוני אינטראקטיבי- הספר "עקרונות בעיצוב ובניתוח של סביבות למידה ממוחשבות"

לראשונה נפתח בפא"ר ספר אלקטרוני שבעיצובו הושם דגש רב על התאמת הפדגוגיה לטכנולוגיות הלמידה והשיקול להעלותו כספר אלקטרוני נלקח בחשבון בעת כתיבתו.
הספר "
עקרונות בעיצוב ובניתוח של סביבות למידה ממוחשבות", מאת פרופ' יורם עשת וד"ר רונן המר נלמד בתואר השני בחינוך במגמת טכנולוגיות למידה, והוא דוגמא לספר אלקטרוני אינטראקטיבי!

הספר מכיל קישורים רבים לתמונות, אתרי אינטרנט ומאגרי מידע דבר המגדיל את האטרקטיביות וההתאמה שלו ללמידה באינטרנט. זאת ועוד הספר אינו רק "מעביר מידע" לקורא. משולבים בו אלמנטים רבים המפעילים את הקוראים כגון, תרגילי מחשבה, מטלות לביצוע והפניה לקריאה. גם אלמנטים אלו מוצגים בספר האלקטרוני בצורה של רבדים, שאותם אפשר לפרוס או להסתיר.

בהפקת הספר התקבלו החלטות שמטרתן להקל את הקריאה בו דרך האינטרנט: הספר חולק לפרקים ולתתי פרקים. כל פרק מהווה דף אינטרנט וכל תת פרק הוא רובד הניתן לפריסה או הסתרה, על פי בחירת הקורא. פעולות על פרקים ותתי פרקים שמבצע הקורא נשמרים בזיכרון המערכת, כך שאם הקורא בוחר להמשיך לנווט בספר, בעת החזרה לפרק הרלוונטי הוא יכול לדעת היכן הוא נמצא.

בפיתוח הספר הושם דגש גם על נגישות (accessbility) ועל תאימות לסטנדרטים: רכיבים בעמוד הדורשים אינטראקציה עם המשתמש ניתנים להפעלה באמצעות המקלדת, ללא עכבר; גודל הגופן ניתן לשינוי לפי בחירת המשתמש.

הקוד נכתב בצורה תוך הפרדה מוחלטת בין תוכן לעיצוב. בכך מתאפשרת גישה לספר גם בהתקנים ניידים ומכשירים אחרים.



.

תגובה 1:

  1. אגב, בפיתוח הספר הושם דגש גם על נגישות (accessibility) ועל תאימות לסטנדרטים: 
    * האלמנטים האינטראקטיביים בספר ניתנים להפעלה (וניתן להגיע אליהם) גם מהמקלדת, ללא עכבר.
    * גודל הגופו גמיש ובשליטת המשתמש.
    * הקוד תואם סטנדרטים.
    * הקוד בנוי תוך הפרדה מוחלטת בין תוכן ועיצוב, בצורה המקלה על שימוש בקורא מסך או בגישה לעמוד דרך התקנים מגוונים.
    * רוחב אזור הטקסט גמיש ומתאים עצמו לרוחב החלון.

    השתדלנו להיות ידידותיים למשתמש גם בהיבטים נוספים, נכתוב עליהם בהזדמנות אחרת.
    יש עוד שיפורים קלים לבצע,
    בינתיים נשמח לקבל הערות !

    איתי וצוות הפיתוח

    השבמחק