יום רביעי, 18 בינואר 2012

ספר קולי נוסף בקורס ג'נוסייד: "השמדת העמים האינדיאנים של אמריקה הספרדית"

כיצד עלינו לכנות את הכחדתם של יותר מארבעים מיליון תושביה של אמריקה המרכזית והדרומית בעקבות בואו של האדם הלבן לחופי העולם החדש? הגברים הלבנים והמזוקנים שעלו מהים בראשית המאה ה- 16, באו כשהם נושאים על גופם חיידקים קטלניים שגופם של האצטקים, המאיה והאינקה לא היה מחוסן בפניהם. אבל אותם קונקיסטדורים - כובשים בספרדית - באו גם אחוזי תאוות בצע ונכונות בלתי מתפשרת לעשות כל שיידרש כדי לספקה.
כפי שכבר בני התקופה ידעו לספר, היו אלה רצחנות הכיבוש ואכזריותו הבלתי אנושית של השעבוד שעמדו בבסיסו של החורבן הדמוגרפי הנורא. הממד הביולוגי? הלא מכוון והלא מודע מבחינתם של הקונקיסטדורים (שכמובן לא ידעו חיידקים מה הם) לא היה כוח טבע אדיש. המגפה צעדה (כפי שעושות מגפות מאז ומתמיד) בעקבות הרעב, ההרג ההמוני והיאוש הנורא של מי שנגזר עליהם להיות דור אחרון.
ספרו של איתן גינזברג מתעד לראשונה בעברית את פרטיו של אותו חורבן דמוגרפי ותרבותי מורכב ורב-ממדי שהאדם הלבן הביא על יושבי אמריקה הדרומית והמרכזית במאה ה- 16. כבר הוגה מושג הג'נוסייד רפאל למקין כתב על הכחדת האצטקים, האינקה והמאיה כעל אחת הדוגמאות ההיסטוריות הבולטות של אותה תופעה שאת חוקיותה הוא התאמץ לנסח. באמצעות שפע של מקורות ראשוניים ובנאמנות שיטתית לקולותיהם ולמונחיהם של בני התקופה, גינזברג מביא לנו את מאבקם, סבלם ומותם של מי שנגזר עליהם לשלם את מחיר ההתפשטות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה